Diensten

Gemeenten zijn sinds 2015 verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wmo 2015 (verder te noemen Wmo). Ook zijn zij vanaf de aftrap verantwoordelijk voor het toezicht daarop. De decentralisaties vormen een grote uitdaging voor gemeenten. Niet alleen komen er nieuwe taken
op gemeenten af, maar er wordt ook flink bezuinigd.

Gemeenten moeten dus meer doen met minder geld, maar er zijn ook kansen. Voor het eerst krijgt één partij, de gemeente, zeggenschap over praktisch het hele sociale domein. De decentralisaties maken het gemeenten mogelijk dwarsverbanden te leggen tussen de Wmo 2015, de Jeugdzorg en het domein van Werk en Inkomen. Dat betekent: inzetten op preventie, ondersteuning bundelen en efficiënter aanbieden. Rechtmatige zorg wordt het uitgangspunt.

Vanuit het perspectief van naleving is het van belang om te voorkomen dat er geld weg lekt door oneigenlijk gebruik en fraude. Daarnaast moet voorkomen worden dat de integriteit van de regelingen wordt aangetast, waardoor het draagvlak wegvalt. De kwetsbare burger dient centraal te staan en beschermd te worden.

De toezichthoudende taken hebben wij ondergebracht in vijf functies namelijk:

Kwartiermaker/ projectleider

Als kwartiermaker weten wij een brug te slaan tussen de theorie en de praktijk. Het inrichten van het toezicht is van essentieel belang om de uitvoering te laten slagen. Hoe deze invulling met betrekking tot beleidsstukken en verordeningen eruitziet, is gemeente afhankelijk. Door middel van het in overleg treden met teamleiders, beleidsadviseurs en huisadvocaten kan de kwartiermaker of projectleider, een juiste sturing geven aan het geheel. Bij het opzetten van de bevoegdheden, moeten de onderzoeksbevoegdheden in acht genomen worden. Het juist inrichten van deze onderzoeksbevoegdheden heeft namelijk te maken met de verplichtingen en de bevoegdheden uit de Algemene wet Bestuursrecht (AwB) waarop de Wmo-toezichthouder zich kan beroepen. Naast dat de kwartiermaker of projectleider, die samenwerking opzoekt met diverse ketenpartners, is diegene ook in staat een team te sturen. Wij leveren hierin maatwerk. Het belang is continuïteit te verzorgen en daarbij is kennisoverdracht, de basis van een goede samenwerking.

Diverse specialisaties:

Toezichthouder rechtmatigheid Wmo 2015 & Jeugdwet

Als toezichthouder heb je uitvoerende rol als het gaat om toezicht houden op rechtmatigheid. Hierbij wordt controle gevoerd op de rechtmatige verstrekking van PGB gelden. Het kan functioneel zijn om de toezichthouder één taak te geven. Hierbij moet je denken het uitvoeren van de toezichthoudende taak en controle voeren op de kwaliteit. Dit zorgt alleen niet altijd voor transparantie. Immers één rol vervullen waarbij er twee verwachtingen zijn, zal elkaar ergens snijden. Dit is de reden waarom wij deze rollen gescheiden van elkaar omschrijven.

Diverse specialisaties:

Toezichthouder kwaliteit Wmo 2015 & Jeugdwet

De rol van kwaliteit medewerker wordt onder gebracht bij de gemeente of bij de GGD. Een gemeente mag zelf bepalen waar en hoe de kwaliteit wordt gewaarborgd. Hierbij is het wel van belang om de rol van toezichthouder kwaliteit niet aan de rol toezichthouderrechtmatig toe te kennen. Toezicht kwaliteit kan op twee manier toezicht op gehouden worden namelijk: calamiteit en signaal gestuurd. Als wij het hebben over toezicht op calamiteit dan spreken wij over aanbieders die bij de toezichthouder melding moet maken, wanneer er sprake is van een calamiteit. Denk hierbij aan geweld, suïcide of seksueel misbruik. Als wij spreken over een signaal gestuurd dan betekend dat er signalen binnenkomen van derde waarbij een ontoelaatbare situatie binnen een instelling gemeld wordt.

Het opzetten en onderhouden van een netwerk is de sleutel voor een goede samenwerking;

Financieel onderzoek

Het verrichten van een financieel onderzoek, geeft een duidelijk inzicht in de boekhouding van een aanbieder. Te allen tijde zal er tactisch en methodisch worden gewerkt. Bij de start van een onderzoek zal er een vooronderzoek plaatsvinden. Aan de hand van het dossieronderzoek en de melding vanuit uw gemeente dient inzichtelijk te worden wat de feiten zijn over het bestaande signaal, wie de betrokkenen zijn, in welke mate er sprake is van vermoedelijke onrechtmatigheden en waaruit deze bestaan.

De volgende aspecten zullen hierbij onder meer aan bod komen:

Wij zullen de gemeente bij iedere stap betrekken, voordat we deze uitvoeren. De gemeente heeft ten alle tijden de regie in handen en er zullen meerdere tussentijdse evaluatie-momenten ingepland worden om de richting van het onderzoek samen te bepalen.

Screening

In het kader van Wmo 2015 of Jeugdwet kan ervoor gekozen een screening te verrichte op een percentage van het reguliere bestand. Dit kan op de totale caseload, maar ook gescheiden waarin bijvoorbeeld alleen Jeugdwet onderzocht wordt.

De rechtmatigheid wordt getoetst aan de hand van een administratief vooronderzoek (screening) en het uitvoeren van controlebezoeken (huisbezoekcontroles optioneel). De controlebezoeken vinden plaats bij geselecteerde budgethouders die een PGB ontvangen. Dit volgens in overeenstemming met de desbetreffende wet. De selectie van de budgethouders vindt in overleg plaats, aan de hand van vooraf opgestelde risico indicatoren volgens, in overeenstemming met checklist VNG. Met het uitvoeren van rechtmatigheidsonderzoeken wordt de naleving va rechtmatige zorg bevorderd. Omdat de klanten mogelijk actief thuis worden bezocht met informatie over de afspraken PGB, zijn we in staat om:

Onze opdrachtgevers

Gemeente Epe
Gemeente Hoorn
Gemeente Venray
Gemeente Peel en Maas
Gemeente Nissewaard